Vazgeçilmez Bir Destek Mekanizması: Akran/Yönetici Desteği
Bireyin çabası, desteği ve yeteneği, bireyin performansını artırmada kilit rol oynar (Schermerhorn ve diğerleri, 1990). Böylece çalışanlar şirketle güçlü bağlar kurarsa daha çok çalışacak ve şirketin gelişmesine yardımcı olacaklardır (Saks, 2006).
Özellikle koçluk yoluyla kendilerini geliştiren çalışanlar arasında akran desteği ile önemli ilerlemeler meydana geldiği gözlenmiştir (Goldsmith ve Morgan, 2005). Akran desteği, çevrede aynı veya benzer konumdaki kişiler ile karşılıklı güçlendirmeye dayalı desteği ifade etmektedir (Repper, Aldridge, Gilfoyle, Gillard, Perkins & Rennison, 2013). Buna göre işyerinde görülen akran desteğinin, çalışanların koçluk süreci sonucunda öğrendiklerini uygulamalarına yardımcı olduğu söylenebilir (Stewart, Palmer, Wilkin ve Kerrin, 2008). Bu nedenle, akran desteği sadece çalışanlar arasındaki ilişkiye değil, aynı zamanda çalışanların refahına ve tüm şirketin gelişimine katkıda bulunur (Perkins, Rinaldi & Hardisty, 2010). Akran desteğinin çalışanların özgüvenlerinde, problem çözme becerilerinde, sosyal ilişkilerinde ve yetkilendirmelerinde önemli gelişmeler sağladığı görülmüştür (Repper vd., 2013).
Koçluk sırasında öğrenilenlerin çalışma ortamına aktarılması da sosyal destek açısından önemli bir rol oynamaktadır (Mathieu ve Martineau, 1997). Bu sosyal destek mekanizmalarına meslektaşlar ve yöneticiler dahildir. Bu durumda yöneticilerin koçluk hizmeti alan çalışanların, öğrendiklerini işyerinde uygulamalarına izin vermesi ve bu konuda onları desteklemeleri oldukça önemlidir (Clarke, 2002).
Çalışanların şirkete bağlılığı ve iş tatmini, destekleyici bir ortama, akran yardımına ve teşvik edici yöneticilere sahip olduklarında artar (Luthans vd., 2008). Ayrıca, çalışanların iş ortamında desteklendiğini hissetmeleri ve çalışma ortamından keyif almaları durumunda akran desteğinin geliştirilmesinde önemli ilerlemeler kaydedilmiştir; böylece daha az devamsızlık yaparlar ve yaptıkları işte daha üretken ve doyumlu olurlar (House, 1981; Gummer, 2001). Öte yandan, çalışma ortamında desteklenmediğini hisseden kişiler, kalp krizi gibi fiziksel sağlık sorunları yaşama eğilimindedir (Taylor, 2008).
Sonuç olarak yöneticilerin ve meslektaşların birbirlerine destek olması, şirket içinde gelişme ve büyüme için vazgeçilmez görünmektedir (Faulkner ve Kalathil, 2012).
Aylin Dayoğlu
Uzman Psikolog, MSc